fékbetét tárcsa

Így cseréltess fékbetétet!

Miért szükséges a fékbetét csere?

Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy a fékrendszer arra szolgál, hogy lassítani, illetve megállásra késztetni tudjuk az autót. Azt azonban már kevesebben tudjuk, hogy ez az egész rendszer, hogyan is működik. Egyfelől érdemes tudni, hogy van tárcsafék és dobfék. Utóbbi egy elavultabb technológia, kisebb súrlódó felülettel, így kisebb hatásfokkal. Természetesen cseréje még megoldható, de a ma gyártott autómodelleknél legfeljebb a hátsó kerék fékezését bízzák rá, de egyre inkább átveszi e téren is helyét a féktárcsa. Mindkét esetben érdemes a rendszeres felülvizsgálat akkor is, ha nem tapasztalunk semmi arra utalót, hogy időszerű lenne a fékbetét csere. Ugyanis a hibásodásnak nem mindig van olyan egyértelmű jele, hogy a fékpedál keménységéből megállapíthatnánk. A rendszeres használattal természetesen kopnak az alkatrészek, de főleg a dobfék esetén fordulhat elő, hogy olyan erőhatásnak lesz kitéve a rendszer, hogy nem bírja, és jelentősen rongálódik. Úgyhogy a rendszeres ellenőrzés nem árt, szükségszerű így is úgyis évi egyszer legalább szervizbe mennünk, ellenőriztessük a fékrendszert, ha már ott vagyunk. Annak érdekében pedig, hogy értsük is, mi történik, és mi mivel van összefüggésben, nézzük meg kicsit jobban, hogy befolyásolhatjuk a fékbetét élettartamát.

Mikor indokolt a fékbetét csere?

Természetesen, ha nem elég kemény a pedál, első és legrövidebb utunk a legközelebbi szervizhez vezessen, és azonnal nézessük meg a kocsit. Viszont vannak ennél finomabb jelek is, amik a fékbetét csere, vagy a fékrendszer más alkatrészeinek az elhasználódására utalnak. Alkalmanként észlelhetünk fékzajt, rosszabb esetben a fék visító, csikorgó hangot ad. Ennek általában két oka lehetséges. Az egyik, ha a fékbetét alkatrészek gyengébb minőségűek, mint amit a jármű megkíván, és nem tartalmazzák azokat a zaj, illetve rezgés csillapító rétegeket és lemezeket, amiket a gyártó előír. A másik ok, ha a betét szabálytalan súrlódó felülettel találkozik. Ez általában közvetlenül fékbetét csere után fordulhat elő, hiszen nem csak a betét, de a tárcsák, dobok is kopnak, és egy szabályos, gyártósorról frissen lekerült fékbetét nem illeszkedik egy már koptatott alkatrészbe. Természetesen a fékbetét csere után egy idő után bele fog „kopni” a betét, de ez jelentősen csökkenti a fékerőt ezidő alatt, illetve lerövidíti az alkatrész élettartamát is. Sokkal ésszerűbb a cserénél megvizsgálni, hogy szükséges-e szabályozni akár cserélni a tárcsát? Egy egy fékbetét csere vagy ellenőrzés alkalmával érdemes a fékcsöveket is megvizsgáltatni, hiszen ezek is, főleg a műanyag részük, korrodálódik. Ellenben, ha azt tapasztaljuk, hogy a fék port hagy a felnin, nem kell megijedni, ez a mindennapi működés része. Ha már észrevettük, távolítsuk el, hogy ne égjen bele véglegesen, illetve telente ne hagyjuk behúzva a kéziféket éjszakára. Csapadékos időben ugyanis éjjel befagyhat a kézifék és, hiába engedjük ki, nem fog oldódni utána.

Fékbetét csere menete

A féktárcsa önmagában nem szorul javításra, szükség esetén párban cserélik és kész. A benne dolgozó betét azonban sokkal gyorsabban kopik, így a tárcsa cserénél gyakrabban szükséges a fékbetét csere. Ellenben minden fékbetét csere alkalmával érdemes megvizsgáltatni a féktárcsát is, pláne, ha nem kopás és hosszú távú használat miatt cserélünk, hanem nagy erőhatásnak volt kitéve az autó. Előfordulhat rajta vágás, repedés, rozsdafolt, netán égési sérülés, ami miatt érdemes azt is leváltani. Ha mind a négy kerékre féktárcsát szereltek fel, akkor az élettartama általában az első kerekeken negyven-hatvanezer kilométer, a hátsókon ötven-nyolcvanezer. Cool-Mobil Kft Fékbetét csere ennél gyakrabban válik szükségessé, általában fele ennyi ideig bírja a rendszer ugyanazzal a betéttel, olykor csak harmadannyi ideig. A féktárcsa vastagságát minden modellre az autógyártók határozzák meg, ettől valóságban úgy két-három millimétert térhet el a kopás miatt. Ennél nagyobb kopás esetén már balesetveszélyes a rendszer és feltétlenül szükséges a mihamarabbi csere. Általánosságban elmondhatjuk tehát, hogy minden féktárcsa cserekor szükséges az új betét, de nem minden fékbetét csere alkalmával szükséges új tárcsa.

Fékbetét csere a vezetési stílus hatására

Bizony az sem mindegy, hogyan vezetünk. A fékrendszer gyakorlatilag a kocsi mozgási energiáját alakítja át hőenergiává. Ennek értelmében a legnagyobb korróziót pont a túlmelegedés okozza. Nagyobb energia levezetés akkor történik, ha nagy sebességről lassítunk, illetve ha jelentősen növekedett a rakomány súlya. Ha el szeretnénk kerülni a fékbetét csere idő előtti elérkeztét, akkor tehát érdemes kihasználni a motorféket amennyire csak lehet. Ez persze egy automata váltós kocsinál nem a mi kezünkben van, sajnos ilyen járműveknél általában rövidebb is a betétek és tárcsák élettartama. A motorfék kihasználására még hegyes utakon érdemes odafigyelni, értelemszerűen lejtmenetben. Az is általánosan igaz, hogyha szakaszosan fékezünk – hagyunk pár pillanatot a rendszernek hűlni, ahelyett, hogy folyamatosan forrósodna – szintén kitolhatjuk a következő fékbetét csere időpontját.